Denna annons har löpt ut

Produktchef

Kort om tjänsten

Till vårt huvudkontor i Göteborg söker vi nu en produktchef för våra verksamhetskritiska kommunikationssystem som tillsammans med övriga kollegor tar sig an vår storsatsning på att stärka vårt redan goda varumärke i vår nischade bransch.
I rollen som produktchef kommer du arbeta övergripande med att utveckla såväl vår befintliga som framtida produktportfölj.
Vi på COBS kan erbjuda dig en arbetsplats där du får ett varierat arbete som omfattar telekomlösningar, systemintegrationer och välfärdsteknik. Vi söker dig med tidigare branscherfarenhet/utveckling av systemlösningar inom vård-, personsäkerhet och/eller säkerhetslösningar.

Om verksamheten

COBS AB är ett av Sveriges ledande företag inom larm- och meddelandehantering för trådlös kommunikation och funktioner med fokus på säkerhet och trygghet. Idag har COBS AB cirka 70 000 användare i Sverige och Europa, och över 5 000 installerade kommunikationslösningar. Våra kunder återfinns i säkerhetskrävande miljöer inom hälso- och sjukvård, hotell, industri, kriminalvård och handel. COBS är en del av Lagercrantz Group, en teknikhandelskoncern inom elektronik, el, kommunikation och angränsande områden.
Läs gärna mer om oss på: www.cobs.se

Mer om tjänsten

Din främsta arbetsuppgift blir att erbjuda COBS säljorganisation en produktportfölj som uppfyller kundförväntan. Detta gör du genom kravställande emot leverantörer och framtagande av lösningsorienterat marknadsmaterial varav din tidigare erfarenhet av utvecklingsarbete blir viktigt för dig för att lyckas väl i din roll.
Som Produktchef hos COBS ges du en viktig strategisk roll där du, tillsammans med VD, prioriterar produktutvecklingsarbetet på kort och lång sikt. Du arbetar med att strategiskt analysera marknaden, fånga upp kundbehov och krav för vidareutveckling av produkter samt för att ta fram nya.
Då du har det operativa ansvaret för innehållet i pågående utvecklingsprojekt så arbetar du nära utvecklingsteamen för att tillse att utvecklingsprojekten möter kundernas behov. Vidare ansvarar du och följer upp hur produkten upplevs av kunden.

Arbetsuppgifter i urval:
– I samråd med VD vara övergripande ansvarig för företagets produktstrategi.
– Är med och driver framtagningen av marknadsmaterial för COBS produkter och lösningar.
– Ansvarig för kravspecifikationer, teknisk och kommersiell projektplan samt agera kravställare och driva projekt för framtagning och förbättringar på COBS totala produktutbud såväl internt som externt.
– Driva och hantera uppföljning med kontinuitet emot leverantörer, marknadsavdelningen samt vara delaktig i specifika kundprojekt.

Ditt fokus kommer även att ligga på resultat genom att utveckla ett strategiskt flöde i produktförsörjningen från vision till mål. Detta innebär att du har ett nära samarbete med vår affärsdrivande verksamhet, förbättrar processer och kundrelationer samt att du bidrar med lösningar på eventuella problem och att ser nya möjligheter som skapar ekonomisk utveckling och tillväxt.
Internt arbetar du tvärfunktionellt i samarbete med avdelningarna, där din uppgift blir att driva och effektivisera vår produktportfölj/produktsortiment med attraktiv funktionalitet och kvalitet.
Externt arbetar du med nya kundbehov, kundförfrågningar för att tillsammans med våra leverantörer skapa bästa lösning på kundens önskemål.
Tillsammans med säljteamet tillgodoser du våra kunders behov av tillförlitliga produkter som ökar deras samordning, mobilitet och personsäkerhet. Detta kräver god lösningsförståelse och det är därför viktigt att du är trygg i, samt kan sätta dig in i kundernas behov och bemöta dessa med lämplig systemlösning ifrån oss på COBS och våra samarbetspartners.
Med utgångspunkt från vårt huvudkontor i Göteborg arbetar du i nära samarbete med VD för att öka tillgängligheten av våra produkter och därmed tillväxten.

Kvalifikationer:
– God teknisk kunskap/förståelse inom radio-, telekomsystem och IT.
– Tidigare branscherfarenhet av systemlösningar inom vård-, personsäkerhet och/eller säkerhetslösningar.
– Hög förmåga att upprätta teknisk dokumentation.
– Svenska och engelska helt obehindrat i tal och skrift.

Din profil

För att lyckas väl i denna roll har du troligtvis redan arbetat med liknande produkter, tjänster och känner dig väl förtrogen med att vi på COBS, med din hjälp, kommer att stärka vår närvaro på marknaden.
Du besitter en drivkraft att nå uppsatta mål samt har en omfattande analytisk förmåga.
Du behöver även vara tydlig, kommunikativ samt ha erfarenhet av att operativt arbete genom teknisk kravställande och delar gärna med dig av din tekniska kunskap.
Vi söker dig som har förmåga att se ett helhetsperspektiv för att på ett strategiskt sätt kunna utveckla vårt marknadserbjudande genom att optimera produkter, produktutvecklingsarbetet samt produktförsörjningen på både kort samt lång sikt.

För din framgång ser vi att du:
• Har ett brinnande intresse för produktutveckling, strategi och vision.
• Är flexibel och anpassningsbar som enkelt kan agera självgående och som utmanas av att utveckla produkter i samarbete med externa leverantörer.
• Är ansvarstagande, driven och även mycket strukturerad.

Som person är du utåtriktad och kan hantera flera pågående projekt. Bidrar med dina idéer och kommer med egna initiativ.
Du har troligtvis högskoleexamen och god erfarenhet av egen mjukvaruutveckling, systemutveckling, fördelaktigen som embeddedutvecklare.

Ansökan

Är du intresserad?
I den här rekryteringen samarbetar vi med Dreamwork.
Du är välkommen att söka tjänsten via Dreamworks hemsida www.dreamwork.com med bifogat CV och personligt brev.
Vi bearbetar inkomna ansökningar löpande. Tillträde enligt överenskommelse.
Vi har dessvärre inte möjlighet att ta emot ansökningar via email.
Har du frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Petra Axvigg på 031-10 98 01, alternativt petra.axvigg@dreamwork.se


Företag
COBS AB
Anställningstyp
Heltid
Antal platser
1 st
Område
IT
Plats
Göteborg
Sista ansökningsdag
Ansökningstiden har passerat
Ansökningstiden har passerat
För oss är det personligt.

Vi vill veta vem du är. Mer utförligt än den du beskriver i ditt CV. Rätt erfarenhet och kompetens är så klart viktigt, men inte alltid tillräckliga meriter för att passa in i det lag som en arbetsplats utgör. Erfarna rekryterare vet att de flesta kan tillgodogöra sig kunskaper, men att göra om sin personliga karaktär är betydligt svårare. Att du passar in är en betydligt viktigare framgångsfaktor både för dig och din framtida arbetsgivare.