
Pressansvarig till Fora
Fora befinner sig i en spännande och utmanande förändringsresa med stora satsningar inom digitalisering och processeffektivisering. Målet är nöjdare kunder och en stärkt kundupplevelse. Framgången ligger i kraften och kunskapen hos våra medarbetare och i vår kultur som verkar för ständiga förbättringar och personlig utveckling. I denna moderniseringsresa kommer du att ha stor möjlighet att vara med och forma kommunikationen i morgondagens Fora.
Om rollen och huvudsakliga arbetsuppgifter:
Som pressansvarig på Fora ansvarar du för samordning och utveckling av Foras pressarbete. Du är både strategiskt och operativt kommunikationsstöd till verksamheten. Du kommer att samarbeta med kollegor både på avdelningen Kommunikation och Marknad och med andra avdelningar på Fora. Ett av dina arbetsområden blir att jobba med företagsledningen i budskapsrelaterade frågor. Ett annat att sköta kontakten med PR-byråer och journalister. Du kommer arbeta både proaktivt och reaktivt i denna roll, som innebär stort eget ansvar och många kontaktytor, både internt och externt. Du ansvarar ofta både för att planera, leda och genomföra kommunikationsaktiviteter. Ditt arbete ska bidra till att Foras kommunikation styr mot våra gemensamma mål och mot Foras vision.
Exempel på arbetsuppgifter:
• Proaktivt och reaktivt PR- och pressansvar – innebär bland annat att svara på frågor från journalister, formulera budskap samt stötta och förbereda lämpliga talespersoner på Fora
• Driva Foras närvaro i media och egna kanaler genom att systematiskt lyfta ut statistik, undersökningar och rapporter med nyhetsvärde samt löpande följa upp och utvärdera genomslag i press och media
• Skriva och publicera pressmeddelanden och agera talesperson i media
• Ansvar för kontakt och samarbete med PR-byråer
• Upprätta årlig PR-plan samt uppdatera och ta fram presskit på fora.se
• Omvärldsbevakning – analys av nyhetsflödet och vara uppdaterad om händelser i omvärlden
• Upprätta och verkställa kommunikationsplaner samt initiera, driva och vara delaktig i projekt med fokus på aktuella teman kopplat till verksamhetsplanen
• Projektleda kommunikationsaktiviter vid incidenter
Erfarenheter:
Vi söker dig som har akademisk utbildning eller motsvarande inom kommunikation och du har ca 5-10 års relevant arbetslivserfarenhet inom kommunikation/PR/journalistik.
För att lyckas som pressansvarig behöver du vara analytisk samt ha en kreativ förmåga. Du har flerårig erfarenhet av att arbete med strategiska och operativa medie- och kommunikationsfrågor inom en organsation. Du är en vass skribent med förmåga att utforma budskap, tydliggöra och kommunicera komplex information. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med social medier, medierådgivning och kriskommunikation. Det är meriterande om du har erfarenhet från finans, pensions-/försäkringsområdet samt om du har ett stort samhällsintresse. Vi värdesätter även om du har ett etablerat kontaktnät inom organisationer i Foras sfär.
Egenskaper:
Vi söker dig som är trygg, stabil och driven. Du är resultatinriktad och har förmåga att självständigt strukturera ditt arbetssätt och driva ditt arbete framåt. Du är lyhörd och samarbetar väl med andra. Du ser helheter och tar hänsyn till större perspektiv och handlar i enlighet med fattade beslut. Du kan också visa omdöme och integritet vid uttalanden, agerande och beslut. Som person är du kommunikativ, utåtriktad och relationsbyggande.
Om Fora:
Fora är ett servicebolag som erbjuder administrativa lösningar för kollektivavtalade försäkringar och avgifter för parter på arbetsmarknaden. Vi finns för att erbjuda enkla och kostnadseffektiva lösningar som förenklar vardagen för uppdragsgivare, företag och anställda.
Vi administrerar kollektivavtalade försäkringar och andra trygghetslösningar som cirka 4 miljoner anställda omfattas av via sin anställning. Varje år förmedlar vi drygt 15 miljarder kronor i premier och avgifter från 214 000 företag till ett 40-tal försäkringsbolag, stiftelser och fonder. Dessutom sköter vi pensionsval och information för Avtalspension SAF-LO. Vi ägs av till lika delar av Svenskt Näringsliv och LO.
Hos oss arbetar ca 200 anställda i aktivitetsbaserade lokaler i Stockholms innerstad.
Ansökan
Välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV och din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 27 juni 2018. Urval och intervjuer kommer att ske löpande. I denna rekrytering samarbetar vi med Dreamwork. Vid frågor kontakta rekryteringskonsult Lena Maj-Lisdotter Dahlberg, telefon 08-446 47 15.
Facklig representant är Ylva Lindgren FTF, telefon: 08-787 46 04 och Anna Hammarberg SACO, telefon: 08-787 45 97.
Om Dreamwork
På Dreamwork jobbar vi med people management snarare än med traditionell rekrytering och bemanning. Vi anstränger oss hårdare för att matcha våra kandidaters personlighet med våra uppdragsgivares företagskultur. Vi har ett nära samarbete med LinkedIn och våra rekryterare och researchers är certifierade i LinkedIn’s Recruitermodul. Vi har två gånger utsetts till Gasellföretag av Dagens Industri och lika många gånger nominerats till EY:s ”Entrepreneur of the Year”. Dreamwork grundades 2006 och har levererat personallösningar på över 130 orter i Sverige, från Kiruna i norr till Ystad i söder. Vi är ISO-certifierade enligt ISO 9001.