
Financial & Administrative Manager
Kort om tjänsten
Vår Financial & Adminstrative Manager går vidare i sin karriär och vi söker en självständig, driven och verksamhetsintresserad ekonom med controllerperspektiv.
Den här tjänsten erbjuder ett brett ansvarsområde med fokus på områdena extern redovisning, intern redovisning och business-controlling.
• Tjänsten ingår i företagets ledningsgrupp och rapporterar till Director General.
• Personalansvar för en redovisningsekonom som sköter allt löpande redovisningsarbete och löneredovisning.
• Placeringsort: Ystad
Vi söker dig som är nyfiken och har starkt intresse för att sätta dig in i komplexa frågeställningar som berör produkterna, tillverkningen och affären. Du är van att göra beräkningar, analysera och dra slutsatser som sedan presenteras för ledningen.
För att lyckas är du duktig på att skapa förtroende och kommunicera med människor på olika nivåer i företaget och samtidigt pedagogiskt förklara dina slutsatser.
Om verksamheten
IMS Nonwoven AB utvecklar och tillverkar högkvalitativa industritextilier till kunder inom Automotive, Medical, Hygiene och Teknisk industri.
Företaget grundades 1959 under namnet Fiberduk AB. Under 2008 förvärvades samtliga tillgångar och varumärken av den spanskbaserade nonwoven tillverkaren Tefisa S.A. Företagen bildade tillsammans dotterbolaget IMS Nonwoven AB som ägs av textilgruppen Industrias Murtra S.A.
Sedan etableringen har företaget gått igenom en omfattande utveckling. Den dryga 50 åriga erfarenheten speglas i den kombinerade styrkan av kompetens, kundinsikt och tekniska möjligheter som omvandlas till kundvärde. Några av världens ledande företag och starkaste varumärken värdesätter fördelarna med att arbeta med IMS Nonwoven. Företaget exporterar i huvudsak sina produkter och USA är den största marknaden.
Mer om tjänsten
Arbetsuppgifter
• Månads- och årsbokslut, samt tillhörande analyser
• Businesscontrolling med fokus på tillverkning, produkter och lager
• Budget, likviditet
• Prognoser och uppföljning av utfall
• Övrig intern rapportering
• Arbetsuppgifter som berör externa kontakter t ex bank, revisorer, försäkringsbolag, Skatteverket och SCB
• Ansvar för valutasäkring mm samt övriga frågor som berör ekonomi/finans
• HR-ansvar
• IT-ansvar
• Föredragande på det månatliga ledningsmötet
• Personalansvar för en redovisningsekonom/lön
Din profil
Bakgrund
• Krav: Civilekonom inriktning redovisning/ekonomistyrning eller motsvarande utbildning
• Krav: Väl dokumenterad arbetslivserfarenhet från liknade arbetsuppgifter inom tillverkande företag. Fokus på att arbeta självständigt med bokslut och tillhörande analyser, ansvar för eller delaktig i budget arbete, van att analysera och följa upp produktionen, lager och produkter ur ett ekonomiskt perspektiv.
• Krav: tala och skriva obehindrat engelska
• Merit: Yrkeserfarenhet från processindustri.
• Merit: erfarenhet av IT och HR
• Merit: tala och skriva obehindrat spanska
Ansökan
Välkommen med din ansökan genom att registrera ditt CV och ditt personliga brev så snart som möjligt. Urvalsprocessen sker löpande. Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot ansökningar via mail. Frågor om tjänsten besvaras av rekryteringskonsult Anette Andersson, 0735-18 79 01 eller via mail anette.andersson@dreamwork.se